Od jakiegoś czasu znamy już datę premiery i pełną listę gier czwartej części kolekcji „Indie Heroes”. Ponieważ bardzo lubię tę serię, chciałbym przybliżyć najnowszą selekcję.
Czytajcie, nawet jeśli nie posiadacie konsol Evercade, bo wszystkie te gry można kupić także jako ROM-y do retro konsolek, a niektóre też na mainstreamowe konsole i na peceta. Wpis jest najeżony odnośnikami do platform i narzędzi, które wspominam.
Kup konsolę kompatybilną z kartridżami Evercade
Kup Super Pocket w sklepach
Kup Super Pocket na Allegro
Kup pozostałe konsole Evercade
Kilka słów o „Indie Heroes”
Otóż Blaze Entertainment, brytyjska firma stojąca za Evercade, wydaję taką serię kartridży, która się nazywa „Indie Heroes”. Jest to przegląd gier od niezależnych zapaleńców, tworzonych współcześnie, ale z retro-sznytem. Akcja ma dwa etapy. Pierwszy nazywa się „Game of the Month” i polega na tym, że posiadacze konsol Evercade (EXP, EXP-R, VS i VS-R) od kwietnia do grudnia mogą co miesiąc pobrać niezależną grę miesiąca za darmo. W drugim etapie, na początku następnego roku, Evercade zbiera te 9 tytułów, dorzuca dodatkowe i wydaje kolejny kartridż kolekcji „Indie Heroes”. Jak na razie wyszły trzy edycje (chociaż obecnie w Polsce zabrakło dwójki, nad czym ubolewam).
Zobacz zwiastuny wcześniejszych „Indie Heroes”
Czwarta odsłona
Widziałem na Bluesky odpowiedź Blaze Entertainment, że przedsprzedaż czwartej części ma ruszyć już „za chwilę”, bo 30 stycznia. Premiera będzie 10 marca. Mam nadzieję, że któryś z polskich sklepów też ją uruchomi, żebyśmy nie musieli ściągać z zagranicznych (patrzę na was, Media Expert i RTV Euro AGD).
Aktualizacja: Przedsprzedaż ruszyła.
Na kartridżu znajdzie się 11 tytułów.
Batty Zabella




Debut of a new horror icon; Batty Zabella! Help save her family and rid her home of phantoms. She may give you sass while doing it, but you’ll love it.
Tego tytułu jestem najbardziej ciekawy. „Batty Zabella” to jest komediowy horror point & click stworzony przez Kyle’a Sharpe’a (Ice Cold Blood) w GB Studio (popularnym narzędziu do tworzeniu gier na Game Boya). Oprócz tego, że będzie można ograć go na konsolach kompatybilnych z kartridżami Evercade, już teraz można go uruchomić w przeglądarce lub kupić jako ROM dla emulatorów i konsolek retro odpalających Game Boya.
Nyghtmare: The Ninth King



A dark-fantasy, classic-vania, action-platform game that aims to make an authentic Game Boy Color retro feel that is as close as possible to the original. From frustrating enemy placements to nigh-impossible leaps of faith, whip your way through Mortemire’s roads, meet NPCs along the way, and unleash the world from its nightmare.
„Nyghtmare: The Ninth King” to nastrojowa platformówka, oryginalnie stworzona dla Game Boy Color (nawet ukazała się na fizycznym kartridżu dla tej platformy, a obecnie można ją kupić jako ROM dla emulatorów i konsolek retro). Za grę odpowiada Jeruel Los Bañez publikujący pod szyldem Elvies.
The Curse of Illmoore Bay




Nick Nettles, a Woodsboro Mall employee, discovers the legendary book of Wicked Carols. The book is said to be a guide to raise the spirits of the dark djinn, and with the holiday season soon approaching, Nick wasted no time. „I’m sick of playing Santa year after year!” he decried. As he changed the mystical words inscribed on the parchments before him, the calm night started turning into a whirlwind of chaos…
„The Curse of Illmoore Bay” to platformówka inspirowana kreskówkami z lat 90. i horrorami, oryginalnie wypuszczona na Segę Genesis w 2020 roku (dostępny jest ROM). Stworzyli ją Adam Welch (programowanie, fabuła) i Jav Leal de Freitas (grafika, fabuła) z Second Dimension. Ścieżkę dźwiękową zrobił Sebastian „Tacha” Abreu.
Jane Austen’s 8-bit Adventure




Classic literature meets classic gaming in Jane Austen’s 8-bit Adventure! This 2D platformer stars Jane Austen, English novelist, who finds herself in an 8-bit video game.
„Jane Austen’s 8-bit Adventure” to platformówka, którą Matthew Justice stworzył na Nintendo Entertainment System w 2023 roku (nawet ukazała się na kartridżu, a obecnie można wciąż kupić ROM). Później ukazały się też wersję na cały wachlarz platform (Windows, Mac, Linux, iPhone, iPad, Android, Apple TV). Gra obiecuje następujące elementy: Walki z bohaterami powieści Jane Austen. Eksplorowanie 8-bitowej Anglii. Pokonywanie przeciwników piórem. Przywracanie książek Austen do 8-bitowej biblioteki.
Block 'Em Sock 'Em



Toss blocks and match colours in this puzzler! Clear enough blocks from a stage to advance, and take advantage of special blocks for those hard-to-reach areas.
„Block 'Em Sock 'Em” to kolaboracja Johna Hancocka, weterana świata retro gier, YouTubera i twórcy gier, z Second Dimension odpowiedzialnych za wcześniej pokazane „The Curse of Illmoore Bay”. Jest to gra logiczna, oryginalnie stworzona dla Segi Genesis, później dostępna też dla Super Nintendo Entertainment System (oba ROM-y można kupić). W grze wcielamy się w samego Hancocka rzucającego blokami odpowiednich kolorów, tak aby na planszy zostało ich tyle, ile wynosi cel danej planszy.
Flea!2




Henry the Flea is back in this precision platformer. Bounce your way through more than 90 stages to free the 'here-tick’ enemies of the devilish Flea-opatra!
Wychodzi na to, że Alastair Low z Lowtek Games na stałe zadomowił się w serii „Indie Heroes”, bo jak do tej pory na każdym kartridżu znajdziemy jeden jego tytuł. #1 – pierwsza część „Flea!”. #2 – jej spinoff, „Tapeworm Disco Puzzle”. #3 – Chew Chew Mimic. #4 – „Flea!2”.
Pierwsza „Flea!” jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej lubianych (w nieco masochistyczny sposób) gier, jakie się pojawiły na kartridżach „Indie Heroes”. Założenia poprzednika były banalne – pchła skacze bez przerwy, a gracz może tylko korygować jej położenie za pomocy d-pada i ewentualnie zmniejszać wysokość skoku wciskając szybko klawisz B. Cel każdej planszy jest prosty: dostać się do wyjścia, unikając przeszkód, które odbierają pchle życia. Po planszach rozsiane są fiolki z krwią. Ich zbieranie jest opcjonalne, ale warto to robić, bo są wymieniane na życia. Gra jest jednak niedorzecznie trudna i gwarantuję wam, że będziecie ginąć wiele razy.
„Flea!2” została stworzona w stworzona została w narzędziu, które się nazywa NESmaker i ukazała się w 2024 roku na NES-a i Segę Dreamcast. Dwójka kontynuuje tam, gdzie jedynka skończyła, przy czym zmieniło się kilka rzeczy. Umiejętność doskoku (dash), którą odblokowuje się na końcu jedynki, jest dostępna od początku. Wprowadzono nową zdolność tzw. księżycowego skoku. Więcej elementów na planszach jest animowanych. Dodano portale, w które pchła może wejść. Zmieniono interfejs gry. Dodano więcej animowanych przerywników, jak w „Tapeworm Disco Puzzle”. Licznik krwi pokazuje się na końcowej planszy.
„Parasite Pack”, czyli zagraj pchłą na Switchu, Xboksie i PlayStation
Pierwsza odsłona „Flea!” i spinoff „Tapeworm Disco Puzzle” ukazały się też na nowoczesnych konsolach (Nintendo Switch, Xbox, PlayStation) w dwupaku „Parasite Pack”.
Niedorzeczny poziom trudności został najwyraźniej w dwójce zachowany, bo Crazy Burger, YouTuber zajmujący się Evercade, porównał ją z graniem w „Demon’s Souls” od From Software.
Collie Defense




You take on the role of Whisky the Border Collie, who watches over a flock of sheep. But it seems an army of predators has organised, and is now advancing on Whisky’s position! Now it’s up to you to help him defend his flock using a selection of towers, quick reactions and your strategic mind!
Nie spodziewałem się, że zagram w grę z gatunku tower defense na Super Pocket, ale właśnie to się stanie, kiedy ten kartridż wpadnie już w moje ręce! „Collie Defense” powstało jako ROM dla GameBoya Advance w 2022 roku (można nawet ją zamówić na kartridżu). Grę stworzył Yann Vaillant aka Vayan, korzystając z różnych narzędzi, ale m.in. popularnego edytora pixelartu Aseprite i edytora poziomów LDtk („Dead Cells”).
W grze pomagamy pieskowi z rasy Border Collie o imieniu Whisky ochronić stado owiec przez drapieżnikami – niedźwiedziami, lisami, tygrysami. Osiągamy to – jak to w tower defense – strategicznie rozstawiając różne rodzaje wieżyczek.
Murtop




Murtop is a fast-paced arcade game packed with action, as if it was taken out directly from the 80’s. Help Murti save the world from an invasion of carrot-hungry moles with her bomb-pooping skills!
„Dig Dug” (1982) spotyka „Bombermana” (1983). Grę stworzył Hiulit, twórca gier z Barcelony, korzystając z silnika Godot. Została wypuszczona w 2023 roku i obecnie jest dostępna na Switcha i peceta (Itch.io, Steam).
Zobacz rozgrywkę z „Dig Dug” i „Bombermana”
W grze sterujemy królikiem Murtim, a naszym zadaniem jest wyeliminować wszystkich krecich przeciwników, osiągając jak najwięcej punktów. Możemy to osiągnąć na dwa sposoby: wysadzić ich bombą albo zrzucić im na głowę głaz. To drugie jest warte więcej punktów, ale jest też znacząco trudniejsze do osiągnięcia. W obu przypadkach punkty są mnożone, kiedy wyeliminujemy więcej niż jednego przeciwnika naraz.
Soko Banana



The Great Banana Festival is in danger! Can you help the young monkey, Skid, in saving it?
Szwedzki duet Flip for Fate tak opisuje stworzony przez siebie tytuł: „Oparta na klasycznym pomyśle z „Sokoban” (1982), „Soko Banana” wprowadza do gry kilka nowych elementów, aby zwiększyć wyzwanie. Odwiedzasz magazyny bananów na różnych wyspach, a głównym celem na każdym poziomie jest dopchnięcie wszystkich skrzynek z bananami do wyjścia, wykorzystując otoczenie na swoją korzyść, unikając pułapek i zapadni”.
Zobacz rozgrywkę z „Sokoban”
„Soko Banana” powstało w NESmakerze, ścieżka dźwiękowa w Famitrackerze i FamiStudio, a pixelart w PyxelEdit. Soko Banana Baker, edytor poziomów, który stworzyli na potrzeby gry, powstał przy użyciu Phasera. Kartridże dla NES-a są dostępne na ich stronie.
Na koniec dwie gry, które nie brały udziału w akcji Game of the Month, tylko zostały ogłoszone w zapowiedzi kartridża. Obie stworzone przez tego samego człowieka.
Starseed




A classic arcade-style shoot ’em up in its purest form: armed with a limitless supply of bullets – and your wits and cunning – the aim is to destroy the waves of aliens and avoid their barrage of bullets as you perform attack runs on massive dreadnoughts in the depths of space!
„Starseed” stworzył Shane McCafferty, irlandzki twórca gier mieszkający w Kanadzie, współzałożyciel studia Rocketship Park. McCafferty odpowiada za projekt, kod i pixelart, a za muzykę – Beatscribe i ColorTV. Wydawcą jest Thalamus Digital. Gra powstała przy użyciu GB Studio i GBDK2020.
Shane McCafferty napisał w swoim artykule dla serwisu Game Developer, w którym tłumaczy, jak podchodzi do projektowania gier, że „Starseed” jest hołdem dla gry „Uridium” (1986) z Commodore 64.
Zobacz rozgrywkę z „Uridium”
„W Starseed gonię za tym niesamowitym uczuciem, jakie towarzyszy świetnym strzelankom” – pisze McCafferty. „Tym konkretnym momentem, kiedy jesteś dumny z siebie, bo jakimś cudem udało ci się ominąć te ostatnie kule i zebrać wszystkie ulepszenia. To prawdziwa radość gracza, ta radość, którą czujesz, manewrując swoim statkiem po ekranie jak mistrz”.
Block Droppin’




A fast-paced puzzle game to train your brain and test your reflexes: swap blocks to match three or more blocks of the same type, and use special blocks like bombs to your advantage.
Shane McCafferty stworzył w „Block Droppin’” wszystko – projekt, kod, pixelart i efekty dźwiękowe. Gra powstała w trzech wariantach – dla GameBoya, GameBoya Color i Analogue Pocket. Wykorzystane narzędzia to GB Studio i GBDK2020.
Rozgrywka jest banalnie prosta – zamieniaj ze sobą bloki tak aby połączyć ze sobą przynajmniej trzy takie same.
Na koniec oficjalne zwiastuny kartridża „Indie Heroes Collection 4”.
Dodaj komentarz