Blog tego gościa, który medytuje szlajając się bez celu, strzelając fotki, prowadząc sesje RPG i grając w gry wideo.

Oficjalne dodatki do „Popsutego Kompasu”

Oficjalny podręcznik do „Popsutego Kompasu” skupia się na graniu sesji w stylu gier „Uncharted”, „Assassin’s Creed”, „Tomb Raider” czy „Broken Sword” albo filmów w stylu „Indiany Jonesa”, „Jumanji, Skarb narodów” czy „Mumii”. Domyślnym rokiem, nad którym pochyla się podręcznik, jest 1999, poprowadzić można jednak w każdym.

Oprócz tego, ukazały się cztery dodatki, które ułatwiają granie w innym stylu i/lub czasach – trzy szczegółowe i jeden zawierający 12 zarysów settingu, tzw. „gdybajki”. Na ten moment wszystkie można jeszcze kupić w sklepie wydawcy (poza „Gdybajkami”, które dostępne są już tylko cyfrowo). Nie zwlekajcie jednak, bo nakład się kurczy.

Złoty Wiek

„Złoty Wiek” opisuje lata 30. XX wieku. Jest krótki rozdział o realiach tych czasów – krótki opis świata, wzmianka o reżimach, prohibicji, . Są przykładowe motywacje, które mogły popchnąć BG do przygód. Są nowe Identyfikatory (Dżentelmen/Dama, Ezoteryk, Miejscowy, Przemytnik itd.) i Biegłości (Etykieta, Okultyzm, Tradycja, Kontrabanda). Są przykładowe Skarby (El Dorado, Księga Thota itd.), 15 przykładowych Statystów. Jest cały rozdział, który pozwoli wprowadzić zjawiska paranormalne – nadnaturalne niebezpieczeństwa, nadnaturalnych Rywali, nadnaturalne Moce, nowe złe Samopoczucia z tym związane (Przeklęty, Zatruty) i dwa nowe sekretne Identyfikatory nadnaturalnych Poszukiwaczy Przygód (Medium, Wybraniec), a także notatki na temat Czarnoksiężników, Mumii, Nagów, Wampirów, Yeti i Zjaw. Jest też tzw. Sezon na żądanie, czyli zbiór gotowych Odcinków.

Pod piracką banderą

„Pod piracką banderą” to dodatek, dzięki któremu gracze wypłyną na morze jako piraci. Opisuje kontekst Złotego Wieku Piractwa, realia technologii (pistolety skałkowe i muszkiety) i Morze Karaibskie (wraz z mapką). Zawiera przykładowe motywacje dla BG, które przywiodły ich na morze. Wzmiankę o kobietach na pokładzie. Nowe identyfikatory (Pirat, Wilk morski, Żeglarz, Szumowina itd.) i Biegłości (Nieczyste zagrania, Morze, Okręty, Zastraszanie itd.). Jest rozdział o zastępowaniu utraconych części ciała (szklane oczy, protezy) i o Trwałych Bliznach (gracz może dobrowolnie pozbawić BG oka, dłoni czy oka, co będzie dawało Utrudnienie do stosownych testów, ale w zamian otrzymać Przeżycie, które będzie dawać Ułatwienie w określonych sytuacjach). Jest cały rozdział o byciu piratem – o pirackim żywocie, Kodeksie Piratów, rolach na statku, pirackich banderach, regułach otwartego morza, Wyzwaniach statku, Akcjach załogi, bezludnych wyspach, bitwach morskich, regułach statków, regułach pływania i nurkowania, regułach pojedynku, hazardzie. Są też Szanty, przykładowe Skarby, przykładowi piraccy kapitanowie, 7 przykładowych Statystów i Sezon na żądanie. Jest nowe Samopoczucie – Pijany, które w zależności od rzutu monetą, daje Ułatwienie lub Utrudnienie do rzutów z Domenami Akcji i Dziczy.

„Niezwykłe podróże” przeniosą do XIX wieku, a konkretniej do Odcinków w stylu powieści Juliusza
Verne’a („Wyprawa do wnętrza ziemi”, „Tajemnicza wyspa”, „20 000 mil podmorskiej żeglugi”, „Z Ziemi
na Księżyc”, „W 80 dni dookoła świata”). Nauka ruszyła z kopyta i nie da się jej już zatrzymać. Ledwo powstał silnik parowy, zadziwiając świat, a geniusze i szaleńcy opracowują już kolejne dziwne wynalazki. Niezwykły sprzęt i bronie: buty magnetyczne, elektryczny pierścień, latający plecak, okulary fotograficzne (negatywy możesz wywołać w Schronieniu), sprężynowa spluwa, żyroskopowy kapelusz. Niezwykłe pojazdy: łódź podwodna Nautilus, okręt latający Albatros, okręt-automobil-samolot Groza, lokomotywa droga Parowy Słoń, działo Ziemia-kosmos Kolumbiada, aerostat Wiktoria. Niemożliwe, staje się możliwe. Świat się kurczy: ludzie przemierzają przestworza, eksplorują morza i oceany. Mówi się, że w głębinach oceanów żyją olbrzymie pradawne istoty. Podobno gdzieś na Ziemi wciąż żyją dinozaury. Dodatek zawiera cały rozdział o tworzeniu Niezwykłych istot, uciekaniu przed nimi i próbach walczenia z nimi. Są też przykładowe Niezwykłe istoty (Dinozaury, Ogromna kałamarnica, Małpi Król, Pterodaktyl, Żelazny gigant itd.) i pomysły na przypadkowe Klubu Poszukiwaczy Przygód. Jest 7 przykładowych Statystów i Sezon na żądanie. Są przykładowe motywacje BG, dlaczego wyruszyli w podróż. Są nowe Identyfikatory (Przywódca ekspedycji, Wynalazca, Łobuz itd.) i Biegłości (Pionier, Nauka, Ucieczka itd.).

Gdybajki

Jest też dodatek „Gdybajki”, który zawiera sporo po krótce opisanych settingów: Kosmiczny horror (opowieści w stylu Lovecrafta), Space opera (najsilniejsze skojarzenie: Gwiezdne Wojny, ale spokojnie można poprowadzić inne uniwersa, czyjeś lub własne), Epicka Odyseja (antyczne bóstwa, starożytność, wojownicy), Zwierzaki (domowe zwierzątka, które próbują przetrwać w wielkim mieście), Fantastyczna wyprawa (klasyczne fantasy, średniowiecze, magia), Nastoletnie kłopoty (dzieciaki ze szkoły, tajemnice, dramy, kryjówka), Ci, którzy przetrwali (postapo, ruiny dawnego świata, przeszukiwanie zgliszczy), Ultrafioletowy pancur (cyberpunk, dystopijna przyszłość, megakorporacje, wszczepy), Animiasto (ludzie plus postacie z kreskówek, w stylu „Kosmiczny mecz” czy „Kto wrobił królika Rogera?”), Miejskie legendy (urban fantasy, zwyczajny świat plus zjawiska nadprzyrodzone, demony, wilkołaki, anioły, wampiry, mutanty, obcy, fey), Ucieczka z Krainy Marzeń (przez przypadek trafiasz do magicznej krainy, musisz z niej uciec lub coś dzięki niej zrozumieć, w stylu „Alicja w Krainie Czarów”, „Piotruś Pan” czy „Koralina”), W samo południe (western, kowboje, bandyci, stróże prawa, poszukiwacze złota, dyliżanse, pociągi, pojedynki rewolwerowe) i Multiwersum (crossover różnych gdybajek, podróże w czasie i pomiędzy wymiarami).

Każda z tych gdybajek zawiera kontekst (tło fabularne, realia, nastrój, informacje o świecie), 6 nowych Identyfikatorów, 6 nowych Biegłości i nowe reguły, które pomogą lepiej symulować dany styl grania. Przykładowo, Kosmiczny horror dodaje regułę Obłędu, która stopniowo pogrąża BG w szaleństwie. Space opera – regułę Energii, z dobrą i złą stroną mocy (na zwór mocy jedi). Fantastyczna wyprawa – regułę Magii. Ultrafioletowy pancur –Cyberwszczepy. Miejskie legendy – nieludzkich Poszukiwaczy Przygód (demon, wilkołak, anioł, wampir, mutant/obcy, fey). W samo południe – regułę Pojedynku rewolwerowego.

W dodatku „Gdybajki” jest też rozdział „Hakuj system”, który jest poradnikiem jak tworzyć własne gdybajki. W zaciszu swojego peceta stworzyłem kilka swoich gdybajek, chociaż tylko z jedną wyszedłem do ludzi – z „Ukrytą Prawdą”. Pisałem już o tym.


PS Na końcu chciałem podziękować Tomaszowi Chmielikowi. Ostatnio napisałem do niego z zapytaniem, czy jeśli zamówię podręcznik ze sklepu Stinger Press, to czy będzie tego samego dnia wysłany (miałem wybrać prezent od Oli, który zdąży na moje urodziny) i on odpisał, że tak. W dniu moich urodzin wyciągnąłem z paczkomatu kartonik i znalazłem tam to, co zamówiłem – dodatek „Pod piracką banderą” w podstawowej wersji, którą widzicie wyżej. Nie spodziewałem się jednak, że gratisem do tej przesyłki będzie limitowana wersja tego podręcznika, którą widzicie poniżej. Ola jest świadkiem, z jaką euforią zareagowałem, bo od długiego czasu marzę o limitowanych wersjach temu systemu, ale dowiedziałem się o nim już po zbiórce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *